Temel Diş Hekimliği

Diş Dolgusu

Diş dolgusu prosedürü, restoratif diş tedavisi olarak dişlerdeki küçük kırıkları veya çürükleri onarmak için kullanılır.

Bir diş dolgusu, dişin yüzeyini düzleştirmeye ve çenenin ısırma ve çiğneme işlevini iyileştirmeye yardımcı olabilir. Diş çürüğünden muzdarip olan birçok hasta aynı zamanda mine kaybına bağlı olarak da sıkıntı yaşamaktadır.

Tedavi Planlaması ve İşlemler

Tedavi planlanmasının ilk adımı, kliniğimizde sizin için en iyi planlamaya karar vermek için dişlerinizi incelemektir. Küçük kırıklar ve çürükler için diş dolgusu uygundur; daha ağır vakalar için diş kaplaması veya implant gibi diğer restoratif diş tedavileri gerekli olabilir.

Diş dolgusu işleminin ilk adımı, çürük yada hasar görmüş olan dişin etrafındaki alanın lokal anestezi ile uyuşturulmasıdır. Daha sonra çürük veya hasar görmüş diş ve çevresi restorasyon için hazırlanmalıdır. Dişin hasarlı kısımları ve bakteri kalıntıları çıkarılır ve temizlenir. Daha sonra dolgu malzemesi boşluğu doldurmak için alana uygulanır.

Kanal Tedavisi

Kanal Tedavisi Nedir?

Dişlerde bulunan kök kanallarının tedavisi ile uğraşan diş hekimliği dalıdır. Dişin mine ve dentin tabakalarının altında ”pulpa” olarak adlandırılan dişin canlılığını sağlayan damar ve sinirlerin bulunduğu bölüm vardır.  Pulpanın herhangi bir sebeple iltihaplanması durumunda, dişin sinirinin alınarak, kanalların sterilize edilip ardından doldurulması gerekmektedir. Kök kanalı tedavisinden sonra, dişin çevre dokular ile ilişkisi kesilerek, enfeksiyonun bir daha oluşmaması ve dişin çevre dokularında meydana gelmiş bir hasar varsa onun onarılması amaçlanır.

Ne Zaman Uygulanır ?

• Sinire ulaşmış çürüklerde,
  • Travma ve zorlama sonucu sinirlerin zarar gördüğü durumlarda,
  • İşlevini yitiren dişlerde uygulanır.

Tedavi Yöntemleri

• Radyografi alınarak sorunlu dişin tespit edilmesi
  • Diş canlı ise lokal anestezi yapılarak diş ve çevre dokulardaki duyarlığın yok edilmesi
  • Dişin Mine ve Dentin tabakalarındaki çürüklerin temizlenerek pulpaya ulaşılacak boşluğun oluşturulması
  • Dişe rubber dam takılarak izole edilmesi
  • Elektronik aletler kullanılarak çalışma uzunluğunun saptanması ve radyografi ile teyit edilmesi
  • Döner alet sistemleri kullanılarak kök kanalı içindeki enfekte dentin tabakalarının, mikroorganizmaların yok edilmesi ve uzaklaştırılması
  • Kök kanallarında döner alet sistemleri kullanılırken çeşitli kök kanalı dezenfektanları ile mikroorganizmaların yok edilmesi

Kanal tedavisine başlarken diş canlı değil ise kök kanalı içine konulacak bir kanal antiseptiği ile belirli bir süre beklenmesi ve sonraki buluşmada kök kanlarının doldurulmasıdır.

Tedaviden Sonra Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Tedavi bitene kadar zorlayıcı yiyeceklerden mutlaka uzak durmalısınız. Diş kırığı veya geçici dolgunun düşmesi gibi durumlar olabilir. Tedaviden sonra birkaç günlük bir hassasiyet normaldir. Kanal tedavisini takiben, özellikle de canlı dişlerin tedavisinin ardından dişte birkaç gün ağrı veya dişin üzerine basıldığında hissedilebilir bir ağrı oluşabilir. Bu kanal tedavisi sonrası oluşan normal bir ağrıdır. Kanal tedavisi yapılan dişin biraz korunması ile kısa sürede ortadan kalkar.

20'lik Diş Çekimi ve Gömülü Diş Çekimi

20 Yaş Dişi Nedir?

Yirmilik yaş dişleri, 20 yaş dişleri olarak da adlandırılan en son çıkan dişlerdir. Çenenin arka tarafında yer alan 20’lik azı dişleri, çene yapısına uygun olmadıkları için genellikle ağrı, apse oluşumu ve rahatsızlığa neden olur. Bu nedenle birçok yirmilik dişlerin basit diş çekimi veya diş cerrahisi ile çekilmesi gerekir.

Yirmi yaş dişini çektirmek gerekir mi?

Çok alışılmadık bir durum olmadıkça yirmilik dişlerinin çekilmesine gerek yoktur. Dişlerinizi kontrol ettirirken çekilmesine karar verirseniz bazı koşullar göz önüne almanız gereklidir. Bunları şu şekilde sıralayabiliriz

Çürük ve apse oluşumu var mı?

Tamamen gömülü olan dişte ağrı/sızı var mı?

Dişlerin çene kemiğine gömülme oranı nedir?

Gömülü diş sebebiyle kist oluşmuş mu?

Gömülü diş diğer dişlerle ne kadar ilişkilidir?

Bu koşullardan biri veya tümü şikâyetleriniz arasında bulunuyorsa, diş çekilmelidir. Özellikle kist oluşumu varsa ve kist büyürse çene kemiğinin yıpranmasına neden olur.

Ne zaman çekilmelidir?

Yirmilik dişleriniz size ağrı ve rahatsızlık veriyorsa, diş hekiminizden randevu almanız gerekir. Erken tedavi, gelecekte daha büyük sorun riskinizi büyük ölçüde azaltabilir.

Yirmi yaş dişlerini çektirmeniz gerekiyorsa, bunu gençken yapmak daha kolaydır. Çünkü gençken bu dişlerinizin kökleri tam olarak gelişmediğinden diş etlerinizin etrafındaki kemikler daha yumuşaktır. Diş çekimi ileri yaşlarda daha zordur ve iyileşme süresi uzar. Bu nedenle ileride ağrılı ve daha karmaşık diş çekimlerinden kaçınmak için genç yaşta yirmilik yaş dişleri çekmek daha akıllıca olacaktır.

20lik diş nasıl çekilir?

Gömülü, yarı gömülü veya sıkışık dişler çevredeki diş eti dokusunun iltihaplanması, ağız kokusu ve besin birikimine bağlı diş çürüğü, köke ve mineye komşu doku hasarı gibi farklı ağız ve diş problemlerine neden olabilir. Bu nedenle yarı gömülü ve gömülü dişlerin yanı sıra yirmi yaş dişlerinin de düzgün bir açıyla çekilmesi gerekir. Diş hekimlerimizden röntgen görüntülerini inceleyerek yirmilik dişlerin nasıl çekileceğini öğrenebilirsiniz. Diğer diş çekim yöntemlerinde olduğu gibi dik açıyla uzayan ve sıkışıklık veya çürük gibi sorunlar nedeniyle çekilmesi gereken 20 yaş dişleri çekilebilir. Bu durumda ameliyat gerekmez. Ancak sorunlu yirmilik dişlerin çok az bir kısmı bu şekilde çekilebilir. Daha büyük bir kısmı ise yirmilik diş ameliyatı olarak adlandırılan cerrahi girişimler yardımıyla çekilmek zorundadır.

Çalışma Saatlerimiz
  • Pzt-Cum 09:00 – 19:00